Järnvägspassagen i Vara tätort

Här hittar du frågor och svar om järnvägspassagen i Vara tätort.

Vara tätort är på tillväxt. Under perioden 2025 – 2070 är planen att utöka Vara tätort på den västra sidan av järnvägen, Håkan Månsgården, med upp till 850 bostäder i 6 olika etapper. För att skapa bättre flyt i trafiken både för dagens och framtidens invånare och besökare utreds därför var en lokalisering av ytterligare en passage skulle kunna vara.

En utredning har gjorts gällande för- och nackdelar med olika passagealternativ och utformningar sett till bland annat markförutsättningar, trafikflöden samt målgruppers behov och trafiksäkerhet.

Frågor och svar

Här samlar vi frågor och svar om utredningen av en ny järnvägspassage i Vara tätort. Sidan uppdateras allt eftersom.

Varför behövs en ny järnvägspassage?

Ett behov av ny passage för att avlasta befintlig passage finns redan idag. Den bomfällda korsningen över järnvägen innebär idag för centrala Vara att det bildas köer och stopp i trafikflödet. Eftersom kommunen planerar ytterligare cirka 850 bostäder i Västra Vara blir därför behovet av att avlasta den befintliga passagen ännu större.

Var ska en ny passage lokaliseras?

Ett politiskt beslut fattades av kommunförmäktige i oktober 2024 där alternativ A, Allégatan röstades igenom som det bästa alternativet. Beslutet är fattat utifrån en förstudie som tagits fram som utrett tre olika lokaliseringsförslag, dessa tre var Allégatan, Rönngatan och Södra Ringleden. Varje lokaliseringsförslag har analyserats vad gäller påverkan på bland annat trafikflöden, avlastning på befintlig passage och påverkan på östra och västra delen av Vara tätort.

Vart ska passagen anslutas vidare?

Tanken är att passagen ska leda vidare genom det nya bostadsområdet Håkan Månsgården, som kommunen just nu planerar för. Sedan vidare ut för att anslutas till Tingshusgatan.

Vad händer framöver och när är passagen färdig?

I och med kommunfullmäktiges beslut om att järnvägspassagen ska lokaliseras på Allégatan kommer nu framtagandet av en detaljplan att påbörjas på samhällsbyggnasförvaltningen. Parallellt påbörjar den tekniska förvaltningen en förstudie/projektering gällande konstruktion av passage (tunnel/bro).

Uppskattad tidsplan för en färdigställd ny passage är cirka år 2029.

Blir det en bro eller tunnelkonstruktion?

Båda alternativen kommer att övervägas och det finns för-och nackdelar med de båda konstruktionssätten. Det beslut som har fattats hittills är endast lokaliseringen.

Kommer det även finnas tunnel/bro för gående och cyklister?

Förstudien utgår från en lösning där både motortrafik, gående och cyklister är medräknade.

Kommer bostäder och verksamheter i närheten av den nya passagen att påverkas av ökat buller eller vibrationer?

Trafikutredningen visar på att trafiken kan komma att öka på vissa ställen i tätorten, men även minska på andra. Ambitionen med den nya passagen är att trafikflödesökningen inte ska innebära några negativa konsekvenser för boende och verksamma i Vara tätort. Vägnätet i tätorten är så pass att det finns många alternativa vägar att ta, vilket i sig kan innebära att trafiken sprider ut sig över tätorten och inte blir för koncentrerad vid en och samma punkt. Oavsett ny passage förväntas trafikflödet öka till och med året 2040, vilket är året trafikutredning baseras på.

Kommer min fastighet behöva lösas in?

Kommunen kollar just nu på minsta möjliga påverkan, ambitionen är att verksamheter och bostäder ska få finnas kvar. Men skulle det bli aktuellt att behöva lösa in fastighet för att kunna åstadkomma detta samhällsintresse kommer en sådan mer detaljerad utredning behövas. Då i dialog med berörda fastighetsägare.

När får jag som fastighetsägare veta mer om hur och när jag påverkas?

Ambitionen är att berörda fastighetsägare ska bli så lite negativt påverkade som möjligt och beroende på vilken lokalisering som blir aktuell av de tre alternativen, är det olika fastigheter som blir berörda på ett eller annat sätt.

Hur kommer mitt företag eller bostad att påverkas vad gäller in- och utfarter?

Ambitionen är att berörda fastigheter och verksamheters in- och utfarter ska bli så minimalt påverkade som möjligt. I det fall de blir påverkade får en mer utförlig utredning göras för att titta på alternativa in- och utfarter och vilken ersättning som också då blir aktuell.

Måste passagen anslutas till en cirkulationsplats?

För att trafikflödet ska kunna bli så bra som möjligt är det bra med en cirkulationsplats, så att bilköer och stopp i trafiken kan undvikas.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 16.30
Hjälpte informationen på sidan dig?